Resepi Cicah Cili Kicap Ikan Bakar

Sape yg suke mkn ikan bakar ngan cili kicap??angkat tangan!!!mommy lg suke mkn cili kicap berbanding ngan air asam.Tp,ikut selera masing2 la kan,ade yg suke ngan air asam or sambal belacan...
Sempena hari ibu tu kan,mommy ade wat ikan bakar cicah kuah kicap yg marvelous kan..hahha(puji dr sendiri bleh??)hehe
Nie tnjk cara wat die,simple je..juz for sharing..


 Bahan-Bahan

Bawang Merah
Bawang Putih
Cili Padi (ikut kepedasan masing2)
Belacan
Kicap
Gula
Limau
Garam secukup rasa


Cara-Cara

Blender bawang merah,bawang putih,cili,kicap dan belcan bersama kicap.(Jgn msk air yea...kicap tu blend skali ngan bahan2)
Siap blend,masukkan gula,garam secukup rasa dan didihkan dan kacau2 sebentar dgn api yg perlahan(klau sape yg nak cair skit or klau agak pekat leh tmbh air skit..ikut kepekatan masing2)
Dah didih siap utk dihidang
(Bila nak guna,br la perahkan asam limau.Yang xguna leh simpan lam peti ais.Coz cicah kicap nie tahan coz lps blend kt masak)

Boleh dimakan

p/s : boleh dimakan bersama ikan bakar,mee sup...klau nak mkn ngan pisang goreng cair kan skit...







klau berkenan klik2 la yea..

23 comments:

~ yus ~ said...

wah! lapar terus....:)

sha a.s said...

lapa lapa lapa!

PUANSTOBERI said...

ops...tetiba terliur. tehehe.
akak lak kalo ikan baka sker cicah air asam.
tp kalo bihun sup ke harus la resepi cam Siha ni. Tp salu akak tak msk kan dia. Oh, pas ni leh terai style Siha ni. :)

b a m b a m ' s said...

<---- angkat tangannnnn nieee!!

sedapnya! nk mkn ikan bakar lar lunch nnt!hahahaha

Maya Mayana said...

yana lebih suka kuah asam, kdg2 yana hirup2 lg kuahnya tu...kuah asam tu cmpur dgn bawang merah dan cili padi yg di potong2...emm ikut tekak memasing kan

rara pinkmafia said...

alaaaaaaaaaaa akk lah punye pasal ni.terliur sudah =)

Mamachia said...

terliur tengok, sedap kalau kena ni tak ingat dunia hehehheee...nak bakar ikanlah malam ni..

♥MiZz-siHa♥ said...

bambam : mkn2..

♥MiZz-siHa♥ said...

yus : mkn2..

♥MiZz-siHa♥ said...

sha : mkn2

♥MiZz-siHa♥ said...

puanstoberi : try la kak..mn tau terminat ke..jhehe

♥MiZz-siHa♥ said...

mamachia : bako kak!bako!

♥MiZz-siHa♥ said...

rara : tgk tu..nmpk meleleh sudah..cit!lap cepat

♥MiZz-siHa♥ said...

maya : ikut slera masing kan..mmg ade yg suke air asam

ajumohit said...

syedapnya siha...cicah ikan goreng pon sedap hehehhe

LiLy @ MumMyQiStInA said...

walllaaa...sedapnye..nnt blh cubalah resepi ni.. ;)


JALAN JALAN...POSING POSING

Bionic women said...

kita pun suka kicap ni...
tapi kita x makan belacan, hubby pun x makan so kita buat kita goreng garing2 ikan bilis then kisar skali..hehehe

Puteri Satu said...

hish...sedap tuh...makan ngn nasi panas2

ieda said...

wah2 .. lapar jugak .. padahal baru lepas makan ekkeke

terbayang dah nie dik :))

puanbee said...

saya suka makan dengan mee sup kalau sambal cam nih ....

Cik Wanie Ghani said...

sambal kicap,
peberet tue,
nyum nyum...

kalau ada pisang goreng lagi meletopsssss:)

mummysyafie said...

saya plak suka makan ikan bakar cecah ngan kicap tanpa cili..tatott pedas sebenarnya :)

fazilzura said...

wahh mantopppp

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails