Saya geram dgn ini budak

1 pengomen
Saya sgt geram dgn ini budak...hohoho..
Tgk ini budak..sgt geram oo....hehe
Balik nnt nak cium2 nak gigit2...keke

 Ade gaya catwalk x mommy??

 Amie pon geram ngan mommy..eeeee

Balik nnt amie gigit amie dulu....



p/s : amie semakin cergas dan cerdas sekarang nie...

P/S : nak ujan nie...cam ne nak p J Card sale Bukit Tinggi Klang,dah janji nak bwk amie plak..

Boy ke Girl

5 pengomen
Dah lame x update sejak kebzan melanda diri selepas cuti beraya...
Tgh running projek baru,so bnyk yg perlu di uruskan dl..kadang sempat bace je blog kawan2 tp,xsempat nak tinggalkan jejak kasih...huhuhu..
Panjang lebar pak membebel..balik pada tajuk..Boy ke Girl???orng bertanye bukan pada baby lam penyut ku nie,tu mmg soalan cepu mas yg biase di tanye bila perut dah memboyot nie..dan jawapan utk adik amie ialah.....jeng..jeng..hehe
Tp,nie soalan2 yg selalu orng tujukan utk 
















anak bujang sy yg sorang nie la bila dipakaikan cam ni

 dah bolat amie skrng

ade rupe cam girl ke kawan??no no
i boy sejati okey aunty2...hehe

bile ktorng kate boy...oowwhh..hensemnye...kembang setempayan mommy nye dengar...hahahaha
Tp,abah n mommy die suke je tgk amie pkai topi nie...nmpk comel je..sape lg nak puji anak sndr klau bkn mak bapak nye sendiri..




p/s : esok mcm nak p midvalley la...ade sape2 yg nak p ke??

Salam Aidiladha

0 pengomen
SALAM AIDILADHA UTK SEMUA
 &
SELAMAT MENJALANI IABADAH KORBAN

MENGHAYATI HARI RAYA KORBAN oleh Ustaz Syed Hasan Alatas
 
'IDUL ADHA disebut juga sebagai Hari Raya Korban ataupun Hari Raya
Haji. Pada Hari Raya Haji  ramai ummat Islam yang mampu menyembelih korban untuk dibagi-bagikan kepada fakir miskin. Ramai juga ummat Islam yang mencukupi syarat, menunaikan Ibadah Haji ke Baitullahilharam. Semangat pengorbanan yang telah dibuktikan oleh Nabi Ibrahim a.s. dilanjutkan pula oleh ummat Islam untuk membantu mereka yang susah.
Jika sifat suka berkorban ini meresap ke jiwa seluruh ummat Islam Isya-Allah akan ujud ketenangan dan kedamainan dalam masyarakat dan akan dekatlah jurang yang memisahkan antara yang kaya dengan yang miskin, antara yang kuat dengan yang lemah, antara penguasa dengan rakyat biasa.
Mereka yang kaya mengorbankan sebahagian daripada hartanya untuk membantu mereka yang didalam kesusahan, seperti yang biasa dialami oleh fakir miskin, yatim piatu ataupun sesiapa yang memerlukan pertulungan. Mereka yang telah menerima bantuan sepatutnya mensyukurinya dan berusaha dengan sekuat tenaga tidak hanya bergantung kepada pemberian orang, 

Rasullah s.a.w.telah mengingatkan bahwa:
 
"Tangan diatas lebih baik daripada tangan dibawah".
Oleh karena itu perlulah kita bekerja keras untuk meningkatkan taraf kehidupan kita. Jika kita rajin berusaha, seperti mengolah (mengerjakan) tanah yang terbiar, menanam berbagai tanaman, memelihara hewan ternak, memilihara ikan dan sebagainya Insya-Allah disatu masa taraf kehidupan kita akan berubah kepada yang lebih baik.
Ibadah Haji ialah ibadah yang diwajibkan kepada mereka yang mampu mengerjakan sekali seumur hidup, Allah s.w.t.berfirman yang maksudnya: 
 
"Dan serulah manusia untuk mengerjakan Haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus (disebabkan jauhnya berjalan) yang datang dari segenap penjuru yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebutkan nama Allah pada hari yang ditentukan, karena rezeki yang Allah telah anugerahkan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan berilah makan orang yang sengsara dan fakir."(Qur'an. S.al-Hajj:27-28)  
Sungguh besar menafaat yang akan diperoleh mereka yang mendapat kesempatan menunaikan ibadah haji, antaranya, Insya-Allah akan terjalin perasaan ukhuwah Islamiah sedunia, menanamkan rasa persamaan, mendidik rohani dan jasmani kita supaya tabah dan sabar menghadapi cobaan. Dapat melihat sendiri tempat tempat sejarah Nabi Ibrahim dan Ismail, tempat bersejarah ketika Rasulallah s.a.w. dan sahabat berjuang menegakkan kebenaran dan keadilan dan mengajak manusia kejalan yang benar jalan yang diredhai Allah s.w.t. yang terkandung dalam Islam.
Mereka yang datang menunaikan ibadah haji terdiri daripada berbagai bangsa yang datang dari segenap penjuru dunia, dengan demikian kita saling berkenalan dan dapat mempelajari adat manusia dari berbagai bangsa dan suku puak. 
Berbagai kesukaran dari mula mempersiapkan perbelanjaan untuk yang pergi dan untuk yang ditinggalkan. Kesukaran dalam perjalanan, kesukaran menghadapi berbagai ragam manusia, kesukaran cuaca yang berbeda dari tempat asal kita, dan sebagainya, semua itu akan membentuk diri dan peribadi kita menjadi manusia yang sabar dan tabah menghadapi cubaan hidup.
Kita berdo'a kepada Allah s.w.t. semoga diampuninya segala dosa-dosa kita selama masa yang lalu, baik dosa yang mungkin kita telah lakukan terhadap diri ataupun terhadap mereka yang lemah. Kita mohon kepada Allah s.w.t. semoga diterimanya segala amal ibadah kita dan akhirnya kita akan memperoleh Husnul Khatimah, akhir yang baik dan dapatlah kehidupan kita diberkati dan diberikan ketenangan dan diselamatkan dari segala malapetaka mungkin karena dosa-dosa yang pernah kita lakukan sengaja ataupun tidak sengaja.
Amin ya Rabbal Alamin!





p/s : iAllah tahun nie buat korban tuk amie n abah amie...alhamdulillh
(mommy xde coz dah alhamdulillah dah brape kali ditunaikan oleh nenek n atok amie)

Kenapa Siti Nurhaliza Tak Hadir Pernikahan Saerah?

0 pengomen



  • Sungguhpun terkejut dengan berita adik penyanyi Dato' Siti Nurhaliza iaitu Saerah telah pun berkahwin dalam sebuah majlis yang diadakan secara tertutup, namun Murai Batu tetap nak ucapkan tahniah kepada penyanyi ini kerana selamat mendirikan rumahtangga dengan jejaka bernama Saiful Anuar yang berasal dari Kuantan, Pahang.
  • Dengarnya, hubungan Saerah dan suaminya itu telah pun mencecah 2 tahun yang mana sewaktu orang heboh dok kata Saerah sibuk bercinta dengan penyanyi dari Singapura iaitu Imran Ajmain, rupa-rupanya mereka dah lama berkenalan.
  • Malah,Murai Batu dapat tahu, si kakak Saerah yang sorang lagi , Saida yang baru saja selesai dengan kes rumah tangga pun tidak dapat nak menghidu kisah percintaan Saerah. Biarlah rahsia, katanya...
  • Difahamkan, sebelum berkahwin, Saerah ni memang banyak kawan lelaki sehingga keluarga pun tak dapat tahu yang mana satu yang betul-betul serius dengan Saerah sehinggalah dia ambil keputusan nak kahwin dengan Saiful Anuar.
  • Sewaktu majlis nikah yang diadakan di kampung Siti Nurhaliza iaitu di Lipis, semua adik beradik Saerah sempat hadir untuk menyaksikan majlis pernikahan tersebut.
  • Pun begitu, Murai Batu dimaklumkan, kakaknya, Siti Nurhaliza seorang saja yang tidak hadir. Hai kenapa pulak? Bukan ke Siti sangat rapat dengan Saerah?
  • Dengarnya, sewaktu majlis diadakan, Siti ada terlibat dengan satu majlis yang tidak dapat dielakkan. Yelah, dah nama pun penyanyi nombor satu negara. Sudah tentu jadual Siti telah pun ditetapkan dari awal.
  • Yang penting, walau macam mana sekalipun, Murai Batu nak juga dengar dari pengakuan Saerah sendiri kenapa dia mahu merahsiakan perkahwinannya. Setidak-tidaknya, Saida dan pengurus Siti, Rozie yang juga kakak iparnya telah pun memberikan mengesahkan tentang berita pernikahannya itu. Bagaimana pual dengan tuan empunya diri?
  • Nampaknya media kena tunggulah jawapan Saerah selepas dia balik dari berbulan madu di sebuah pusat percutian yang indah di Johor.
p/s :sumber dari murai.com

My New Car

0 pengomen
Baru x baru la...hampir 2 bulan jgk..hehehe..
Hadiah present amie yg super duper special... lambat btl maknye nak mengupdate kan pasal present die nie....











Taraa.....
 Berjalan2 di waktu petang...

 Amie xpndai nak control sndr lagi...so abahnye terpaksa kawal gune remote...pedal minyak n kaki amie pon jauh lg..keta nie besar sgt..
mommy die ddk baca magazine sambil mkn goreng pisang....hahaha
Kereta nie siap ade reverse sensor 
Lampu depan yg blh di pusing bl di on mcm keta sport tu..keto omak ko pon xblh wat mcm tu....hahaha


Kereta yg berharga hmpir RM6rat (leh wat beli hpon baru mommy), coz kereta nie besar skit dr kereta yg amie slalu naik kat shopping mall tu...
Special present from atok n nenek amie tuk cucu kesayangan die nie...
Lps nie xyah la nak naik lg kat shopping mall kan...amie punye kereta lg besar kan..
Untung nye la jadi cucu first nie yea amie....nnt leh main same2 ngan adik k..
 
Di suatu ptg Amie yg dikejutkan dr tido terkejut dgn hadiah dr atok n nenek...
Mommy n abah die pon terkejut dr tido jgk...hehehe






p/s : Raya haji nie wat korban lembu tok amie n abah amie....utk amie aqiqah dah lepas korban pon iAllah tertunai thn nie...amin..



Amie Top 25

2 pengomen
Walaupon jarang2 sekali join contest...mesti la teruja bila anakanda berada di top-25..
hello siha..br top-25 la..bkn top 3 pon...hahaha..ade aku kesah..suka hati aku la..anak aku..
mn idaknye,br 1st time amie tersenarai dlm list...kekeke..

amie join contest ni by ibu_batrisya...
sape2 yg ade join leh check kat cni..
xsabo nak tunggu top-10 plak...
tp,ape pon alhamdulillah walaupon cuma br tersenarai dlm top-25.....
 
 
 

 No.58 tu gambo amie...alhamdulillah...

Teringin ke Mengidam??Kat Mana Nak Dapatkan ni??

5 pengomen
Dah lame aku teringin kan buah ini..
Sape tau kat mn bleh dapatkan??
Btl ke buah nie bermusim??
Bila musim nye akan tiba??
Waaa...nak yg mcm nie..
Masuk dlm peti,mkn sejuk2 sedapnye...
Sape tau??Tolong la mommy yg mengidam nie...huhuhuhu..
Nak yg mcm dlm gambar nie??Tolong2 kawan2
Tak nak yg dlm tin..

 Nak yg mcm nie..


 Yang nie xnak..xnak yg dlm tin





p/s:Hari tu beli 3tin skali letak kat umah..tp,xsame ttp rase nak yg asli jgk..

Season 5 - Cute Baby in Baju Raya

5 pengomen

Nak join contest lg...
&

 
 Hadiah-hadiah ditaja oleh pihak penaja 
&  


Nama : Afham Syahmi b. Afzam Muzafar

Umur : 1thn 10hari


" GRAND PRIZE FOR FINALE SEASON IS 3D2N FULL PACKAGE @ REDANG/LANGKAWI ISLAND & 70PCS 4R SIZE PHOTO SPONSOR BY MALINASIAM.COM "





Comei lotte contest by jaijina

4 pengomen
Assalamualaikum..


Lame dah xjoin contest nie..nak cube try lg la nasib kali nie dgn contest "comei lotte contest by jaijina"
Contets nie anjuran jaijina.



jeng
jeng
jeng


Name : Afham Syahmi
Umur : 1thn 10hari
Nama mommy : siha


Gambar nie comel sgt bila amie gelak mcm tu..mmg geram sgt tgk..bila amie ddk kat padang nie,orng lain pon terus snap pic2 amie...terasa seperti artis plak anak mommy nie...sape la nak puji anak sendiri klau bkn mommy die sendiri kan...hehehe


nak tag kat Mrs.Fiza, Alycia dan Mrs.K

My 1st birthday 2

4 pengomen

Menu yg disediakan pada malam itu...

Nasi Himpit
Rendang Ayam
Rendang Daging
Sambal Tumis
Nasi Lemak Kukus
Mee/Bee Hoon Sup
Ikan/Udang/Sotong Bakar
Ayam Golek 
Sup Tulang
Buah Tembikai/Honeydew/Sunquick
Air Oren(Sejuk)
Nescafe O(Panas)


Semua Menu masak sendiri kecuali ayam golek beli 7ekor..

 

 Sambil mengipas sambil mkn
 Dah nak habis dibakar
 Last kopek
Mee/BeeHoon Sup
Nasi Impit
 
Rendang Ayam
Sambal Tumis Ikan Bilis 
Rendang Daging

Tu je menu yg dpt di snap..lupe nak snap awal2 plak,
Xlame lepas potong kek je amie xsedap badan dah..mmg xbnyk la gambar yg dpt..


p/s:harap2 semua urusan berjalan dengan lancar..harap segala kelulusan di mudahkan..moga amie sentiasa dilindungi di rumah bersamaya...amin

 

 




My 1st Beday

2 pengomen
29/09 yg lepas kan beday 1st beday amie.Weekend baru nie kami pon balik Melaka celebrated beday anakanda kesayangan ala kadar je.Xde la berparty berbagainye.Jemputan pon adalah ahli keluarga sajok.Nekda2 amie dah lame menunggu kepulangan cucu tercinta..hahaha
Majlis pada 2/10/10 Sabtu malam...di rumah nek teh amie(adik bongsu nenek amie.)
Mlm tu lps potong kek amie demam la..ptg sblm tu ok je..mlm tu rase panas suhu badan amie.
Gambo pon xdpt bnyk yg snap.Amie merengek,tido,merengek...sian anak mommy..(tp,ari nie dah sihat alhamdulillah)

Kek Feveret Amie(Coklat Indulgence)
(Sponser by Pak Long amie)
 Blom potong kek dah comot baju..
Xtau sape la yg bg die mkn buah(bib tertinggal kat umah nenek)
Mood pon xrak baik besday boy..masam je
(mommy yg terlebih..haha)
 Seriusnye potong kek anak mommy
 We love u sayang
 Makan2
 Nek Long Amie
 Tambah2 lagi yea
Xnak bergambar

p/s : lps cirit birit demam demam plak anak mommy...sian btl..dr raya,sakit mata,cirit birit,demam...tp ttp cergas...moga amie sentiasa sihat selalu..




Raya Lagi

0 pengomen
Kali nie cite raya kat melaka plak..
Kami blik mlk raya ke-3 dari Ipoh pkl 9.30mlm direct blik Melaka kul 3pg ktorng smpai...
So,esoknye adegan amie n abah adalah melelapkan mata dlm kedinginan aircond bilik...mommy plak biasa la mendobi baju2 raya...Atok n nenek biasa dah start bz balik.
Lps maghrib kami rmai2 beraya 3buah rumah...rumah busu(adik ayah yg bongsu) rmh pertama, rumah wak ngah(k.ipar ibu) coz abg ibu yg 2nd dah meninggal n last umah mak yah(2nd last adik ibu).Mmg penuh la perut mase tu...tu yg lg kembang2...di tmbh lg dgn yg sedia kembang...
 
 Tgk la tu..xnak ddk diam dah dpt kaki
 Berenti jap snap gambo
 Xtau la songkok sape di pkainye
 Tgk mommy dah kekenyangan
Jgn la pegang amie p.long


Ini semua gambar yg kat rmh last skali...xtau la..pregnant kali nie mood bergambar mmg kurang la..xmcm mase pregnant kan amie dl..suke sgt bergambar smpai amie pon terikot2...


p/s : yea!mlm nie nak blik mlk lg..nak smbt beday amie ngan atok n nenek...
 
 

My 1st birthday

3 pengomen

29092009 adalah kelahiran amie..
So semalam GENAP umur amie 1 TAHUN...
"Happy Birthday Sayang"

"Dah besar anak mommy...sorry mommy lambat blog kan ..
tp,mommy n abah ttp dah wish n nyanyikan awal2 lg utk amie kan(pg smlm)..
Mommy n abah doakan kebahagian dan kesejahteraan amie dunia akhirat...moga menjadi anak yg soleh,sihat dan bijak selalu.sentiasa di murahkan rezeki dan keharmonian..amin.."

Apa yg ada 1 thn pada Amie

Skrng nie amie dah pandai jln..(msk 11bln amie dah pandai belajar jln..xhenti2 berlatih)jatuh bangun,jatuh bangun..(good anak mommy)blm setahun dah pandai jln,dah blh bgn dgn sndr(bgn agkt montot)
Dah semakin bnyk ckp,bnyk tonnye..(kadang2 kite blh faham ape yg di ckpkan tu)
Klau kite letak sejadah nak solat,die dah berdiri dulu kat sejadah,sambil sebelah tangan letak kat telinga ckp "Allah Huakbar" walaupon pelat..sambil rukuk2 kadang sujud plak tu..
Kadang2 kena letak dua sejadah klau nak solat,utk amie satu.
Klau dgr orng azan,die pon letak tgn kat telinga sambil ckp "Allah Huakbar" dlm pelat.
Dah lebih berminat klau kite tnjk kan buku dan ajar die..sambil mulut nye pon berckp2 bahasa sndr smbil tgn tnjk gambar dlm buku.
Lebih menunjukkan minat nak bermain/berkawan ngan budak lelaki dr budak perempuan.
Sentiasa murah dgn senyuman n peramah amie nie. xmudah menangis dpn orng.Xde nak berkepit je ngan mommy die takut kan orng(coz tu klau p mkn kat luar,kami kadang2 senang nak mkn coz ade orng yg tlng layan kan die)hehehe...tp,ttp dlm pengawasan dr kami..bkn sesuka hati nak bwk okey!(akal ttp kena ade okey)
Dah 2 hari mommy n abah ajar amie berus gigi.
Tp,klau sesuatu brng yg di pegang kite ambil, dah pandai mengamok la..(tu yg xtahan tu)
Dah pandai babai n fly kiss..
Gigi amie dah  ade 4btng di atas dan 2 btng di bawah...)klau di geram mmg di gigitnye

Mmg seronok tgk perkembangan anak2..melihat gelagat mereka kite akan tertawa sendiri..
Sunyi rasenye bile mereka nie xde dlm kehidupan kite..
Permata hati mommy n abah

Shayaaannggg mommy


p/s : nak tau ape 1st present yg amie dpt??tunggu nnt cite k..sgt la feveret die tu..

Ala-ala Raya

3 pengomen

Walaupon dah nak basi, aku ttp nak cite jgk bab raya nie..hehe.blh x??blh la blog aku sndr..ade aku kisah??
Tahun nie ktorng beraya kat Ipoh..kmpng hubby..dah 2 thn beraya kmpng aku Melaka,nie tn pertama beraya kat Ipoh..
(maklom la,thn pertama mmg aku mng undi,thn kedua plak bersalin kan amie..so xdpt nak di elak la)
Raya thn nie mmg cuti pnjng la..Selasa mlm ktorng dah bertolak blik Ipoh..kire 2 hari sebelom raye dah smpai kmpng,smpai la raya ke-3(Ahad)..
So layan je la gambo yg xseberape nie..

 Gambo kami berdua je..
(Thn nie xde gambo raya kami ber-4)
sedih btl..
 Sengeh je anak mommy nie
My MIL

 Kaum Hawa je
 Amie n K.Dania
Shayaaaangg mommy
Raya ke-2
Umah cousin hubby


Dah la thn nie 1st raya ber-3 ngan amie,tp kami xsempat nak ambil gambar sekeluarga seperti sebelom2 nie..
Nie pon bergambar bile dah petang,coz pg xsempat nak bergamba dah kuar beraya..
Tu pon kaum hawa je yg bergamba,yg kaum lelaki semua dah melepak..xlarat dah,coz bnyk rmh yg ktorng p(bengang pon ade..merajok smpai ke mlm ngan hubby)huhuhu..nasib baik cepat pujuk..
Sebenarnye bnyk rmh yg kami p beraya,tp xde bergambo pon,tu je satu rmh yg kami bergambo,tu pon mase raye ke-2 rmh cousin hubby.Nasib baik tuan rumah yg request..(segan la plak nak bergambar kat rmh saudara mara hubby,nnt di kata giler gambo plak..malu mak ai!!)klau kat Melaka rmai je cameraman yg blh di suruh..hehehe..



 
p/s : sgt suke tailor kat kedai yg jahit baju melayu hubby n amie..sgt cantik dan kemas jahitannye..
Baju aku mmg dr dl tempah kat kedai tu.Tp,tuk baju melayu n baju perempuan adalah tailor yg berlainan.Butik tu mmg pentingkan kualiti..bj yg siap di jahit xperlu di iron balik..ambil siap dihanger n bersarung plastik lg..sgt mementingkan kualiti..harga pon berpatutan...coz tu aku suke tmph bj kat ctu

Kembali Semula

0 pengomen
Dah lame rasenye xberupdate blog nie..
Xsempat nak berblog sejak lps cuti raye nie..
Blog kawn2 pon sempat terjah skjp2 tanpa berkomen pon..
tgk orng lain dah bnyk cite pasal raya..aku br nak upload gambo raye kat fb...huhuhu
sungguh tertinggal keretapi btl la..
tp,ttp jgk nak cerita pasal raye lps nie..kan still lg dlm bln berhari raya..open house pon bnyk lg kan..


Nie hero sy die hari raya...
Yg lain nnt dl yea..


"Kad Raya utk semua rakan bloggers"

0 pengomen

Andailangkah membekas lara,
Andai kata merangkai dusta,
Andai tingkah menoreh luka,
Izinkan kami bersimpul sila,
Menghulur tangan di bulan mulia,
Selamat Hari Raya Aidilfitri,
Dari kami kami sekeluarga,
Minal Aidil Wal Faizin.

 



p/s : kepada rakan2 sekalian SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN...
doakan semoga perjalanan kami selamat semua hendaknye...aminnnn..



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails