Telur tiruan di proses

 Sana sini dah dgr pasal telur tiruan..kat media pon dah kuar kan..takot la plak nak mkn telur skrng nie..
tp,klau nak msk layan telur je pon masyuk jgk kan..
telur banyk jgk kegunaan dlm masakan kite kan..nak wat kuih pon gn telur..
Dpt email, menunjukkan cara2 telur tiruan ini dibuat..


Tahukah anda?Sebenarnye di China telur-telur tiruan nie bukan la sesuatu yang pelik lagi malah 
boleh dikatakan setiap hari mereka di sana setiap hari tidak lagi dapat membezakan sama ada makan telur tiruan ataupun yang asli..

 Bagaimana telur tiruan dibuat

 MEnggunakan 7 jenis bahan kimia
antaranya karbonat,pati,resin,gelatin,alum dan produk kimia yang lain.

 Telur mentah dimasukkan 2/3 penuh campuran kalsium klorida dan pewarna.
Dengan menambah pigmen kuning ia menjadi kuning telur.

 Kuning telur palsu dituang kedalam acuan

 Rendam dlam kalsium karbonat

 Kulit telur dibentuk dengan merendam ke dalam parafin yang kemudiannya
dibiarkan sehingga kering

 Telur tiruan mudah pecah dan sangat rapuh

 Kulit teluh tiruan agak cerah dan licin berbanding dgn yg asli

 Banyak gelumbung kecil yang terbentuk semasa menggoreng telur.Tetapi tidak ramai yang dapat membezakannya.Telur nmpak seperti telur sebenar dan rasa telur palsu lebih baik daripada telur sebenar.


Kenapa mereka membuat telur?

Jawapannya kerana wang.Kos telur palsu cuma 0.55 Yuan/kg sedangkan harga pasaran telur asli 5.60 Yuan/kg.
Walau bagaimana pun telur ini boleh menyebabkan keracuanan makanan jika dimakan.Jadi kepada rakyat Malaysia silala hati-hati.


p/s : dgr radio pg td...semua telur yang di rampas di Pulau Tikus di Penang adalah telur asli..bebas dari telur tiruan...
harp kerajaan dapat peka dengan keadaan ini dari masa ke semasa.





klau berkenan klik2 la yea..

3 comments:

MrS. F!zA said...

tu lah kita tkut la nk makan telur dah..wiken lps hubby beli tlur pstu kita ragu2 lebih..haha

~aSHa~ said...

harap2 la ayam di malaysia ni cukup byk untuk mengeluarkan telur asli...takutnye la bagi anak2 makan...

♥siEha♥ said...

fiza : ye la..tkt plak nak mkn telur skrng nie..

asha : btl la..ckp bekalan..bl musim perayaan nnt..lg bnyk nak pkai telur kan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails